~ TIPS KESIHATAN ~ RESEPI ~ CORETAN HATI ~ TIPS KECANTIKAN ~ TEMPAHAN BLOG ~

Monday 13 February 2012

CARA MUDAH BUAT BLOG

 Hai kawan2 semua.Hari ini saya nak rajin2kan dri untuk buat tutorial asas blog untuk kawan2 kita yang baru nakk belajar wat blog ni.Buat blog ni x lah susah sangat asalkan kita rajin nak belajar buat blog n ikut ape yang dipelajari.Untuk kawan2 yang request hari tu boleh lah follow tutorial ni k..=)

Langkah 1 : Mendaftar akaun emel Google.Setiap pengguna baru mestilah memiliki akaun email dari Google terlebih dahulu dan pendaftaran adalah percuma. Sila ikuti langkah-langkah berikut.

1. Daftar emel Google. Klik pada alamat ini à http://mail.google.com/ .
2. Tetingkap berikut akan dipaparkan.


3. Sila Klik pada Sign up for Gmail. Lengkapkan borang pendaftaran dan akhiri dengan klik I accept. Create my account seperti di bawah.


Tahniah. Anda baru sahaja mendapatkan akaun emel Google. Untuk login ke akaun emel Google anda, pergi ke http://www.mail.google.com/ dan masukkan username dan password yang telah didaftarkan tadi.



Langkah 2 : Mendaftar akaun blog GoogleSetelah berjaya mendaftar emel Google, kini ikuti langkah seterusnya untuk mendaftar akaun BLOG anda pula.

1. Pergi ke http://www.blogger.com/ dan klik pada CREATE YOUR BLOG NOW seperti yang ditunjukkan dalam paparan di bawah.

2. Anda akan dibawa kepada paparan berikut. Sila tandakan √ pada petak empat segi kecil berlabel I accept the Terms & Service diikuti klik pada anak panah berlabel CONTINUE.



3. Tetingkap berikut pula akan dipaparkan. Ia bertujuan untuk memberikan tajuk kepada blog anda. Ianya boleh diubah lagi kemudian. Lengkapkan dan klik anak panah berlabel CONTINUE.


4. Seterusnya anda akan dibawa ke paparan pemilihan template. Pilih template yang sesuai mengikut citarasa anda dan klik CONTINUE.


5. Jika proses pendaftaran akaun blog anda berjaya, maka satu tetingkap seperti berikut akan dipaparkan. Tahniah kerana anda telah memiliki satu akaun blog Google.



Langkah 3 : Menghantar posting dan membuat basic setting
Yes,berjaya mendapatkan blog.Lepas dapat blog tu boleh lah korang mula blogging..huhu..cara nak posting pulak akan diterangkan untuk next post ye..=)

No comments:

Post a Comment